Förskönande alkoholbild …

Reklam för öl, vin och sprit har ökat under de två senaste åren, det tycker sex av tio svenskar i en färsk undersökning som Novus gjort på uppdrag av IQ.

Investeringarna i alkoholreklam har exploderat under de senaste två åren och var uppe i drygt 667 miljoner kronor 2010, enligt Sifo Reklammätningar. Samtidigt visar IQ:s färska undersökning att två av tre svenskar tycker att reklam för alkohol är förskönande.

– Forskning visar att alkoholreklam leder till ökad konsumtion bland unga, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ, till dagensmedia.se.

Bland personer mellan 16 och 29 år tycker majoriteten av de deltagande i undersökningen att reklamen uppmanar till bruk av alkohol. Magnus Jägerskog påminner om att marknadsföring av alkohol inte får riktas till barn eller ungdomar under 25 år.

– Det är olagligt. Branschen har rekommendationer för hur reklamen ska utformas. Men det är viktigt med en ständig dialog och att jobba aktivt med utformningen av kommunikationen, så att den inte riktas till personer under 25 år, säger han, säger han.

Vad kan den ökande alkoholreklamen få för konsekvenser?

– Det kan ingen säkert svara på. Men forskningen visar på ett samband, att ökad alkoholreklam leder till ökad alkoholkonsumtion, vilket leder till ett antal negativa konsekvenser. Jag brukar säga att glaset är dubbelbottnat. För de allra flesta är alkohol något positivt som förknippas med fest, men det finns också en baksida. Bland annat har 1 av 5 svenska barn föräldrar som dricker för mycket, säger Magnus Jägerskog.

Undersökningen omfattar 1 616 webbaserade intervjuer med svenskar, 16 år eller äldre.

Av: Erik Strömberg

http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3339108.ece

Läs också

http://www.iq.se/content/press/pressmeddelanden.aspx?id=702058


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: